PTA098 KLIMOP
Year
2016
Category
Large
Status
Build
Location
Vilvoorde
Winnend ontwerp van een open oproep voor een basisschool in Vilvoorde, in opdracht van Scholen voor Morgen.
PTArchitecten werd geselecteerd om een project in te dienen in het kader van de eerste schijf modelprojecten van de inhaaloperatie Scholenbouw, met name een nieuwbouwproject voor de uitbreiding van de basisschool Klim Op te Vilvoorde. De opzet van het ontwerp is de school een gezicht te geven aan de straatkant, de speelplaats te optimaliseren en overvloedig groen op de site te brengen.
Uitgaande van het belang van spelen, lopen en - meer algemeen - het vertoeven in open lucht, hebben we de mogelijkheden van de circulatie onderzocht. Een school behoeft een vlotte organisatie, een makkelijke doorstroming, een duidelijke structuur. De speelplaats en de gemeenschappelijke functies als refter, polyvalente zaal en turnzaal, moeten voor iedereen snel bereikbaar zijn.
De klassen worden samengenomen in clusters rond een verbrede circulatieruimte. Eén cluster komt in oppervlakte overéén met een grote woning waardoor het een beheersbare schaal heeft voor kinderen. De klassen hebben een standaardformaat van 8x7 of 9x6. We hebben er bewust voor gekozen beide types te voorzien zodat i.f.v. de voorkeur van de leerkracht verschillende opstellingen mogelijk blijven. We opteren ook voor een wisselende oriëntatie van de klassen waardoor elke klas een ander zicht heeft en dus ook een specifieke sfeer. De klassen worden verschillend geschakeld rond een circulatieruimte die ontstaat door een centraal verbrede gang. Er is veel aandacht besteed aan de vorm en ruimtelijkheid van deze circulatieruimtes en hun relatie met buiten. De verbreding van de gang tot een grotere ruimte centraal in de cluster laat een polyvalent gebruik van deze ruimte toe.
Appel à projets 1924 / Scholen voor Morgen. Nouvelle construction de l’école primaire Klim Op à Vilvoorde.
Le projet consiste en l’extension d’une école primaire à Vilvoorde. La nouvelle construction comprend : au rez-de-chaussée, un réfectoire pour 500 élèves, des espaces de rangements, des sanitaires et une salle de sport et à l’étage, 9 classes, une salle pour les professeurs, des sanitaires et des espaces de rangement. L’ambition du projet est de donner à l’école un visage, une présence sur la rue, d’optimaliser la cour de récréation et d’offrir une verdure abondante. Une attention particulière a été porté sur la circulation dans l’école. Les salles de classes et les fonctions communes sont rapidement et facilement accessibles. Les différentes fonctions s’ouvrent sur la cour de récréation, celle-ci devenant le lieu de rencontre et de retrouvailles des élèves et des parents. Les façades sont inspirées par les rangs d’élèves, reprenant cette succession de lignes plus ou moins rangées.
Human context
Het onderzoek van de circulatie resulteert in een plan waar de klassen zich op de verdieping bevinden en met een buitentrap worden verbonden met de speelplaats. De kinderen zijn op 5 seconden uit de klas in de open lucht en de trappen zorgen voor extra lichaamsbeweging. Per schoolweek zijn de leerlingen zo 1 uur meer buiten!
Interaction
Het ontwerp geeft de school een gezicht aan de straatkant, maar laat ook groene openingen tussen de gebouwdelen.
Voor de ouders wordt naast de schoolpoort een luifel met koffieautomaat voorzien.
Open-ended
De sporthal heeft een aparte inkom om na schooltijd te functioneren voor de buurt. Ook de refter kan worden afgesloten van de rest van de school om naschoolde activiteiten te verwelkomen. Er zijn verschillende types van klasruimtes voorzien, zodat de opstelling ervan flexibel is en kan veranderen naar gelang de voorkeur van de leerkracht.